WAŻNE W EWIDENCJI CZASU PRACY
Zapytania Klientów
Na początek tematu zaprezentujemy kilka zapytań z życia wziętych, dotyczących dostawy systemów ewidencji czasu pracy (tekst na zasadzie „kopiuj-wklej”).
Bardzo bym prosił o przygotowanie oferty na system identyfikujący pracowników:
Oferta powinna zawierać:
1) Czytnik lub rejestrator czasu pracy.
2) Oprogramowanie rozliczające pracowników z godzin przyjścia, wyjścia z miejsca pracy, wyjścia pracowników na przerwy
3) Karty magnetyczne ze zdjęciem dla maksymalnie 50 pracowników służby cywilnej).
Przedmiot zainteresowania : KD, ECP
Dodatkowe informacje, wymagania : Rejestracja czasu pracy dla 400 pracowników pracujących w systemie podstawowym i równoważnym w ruchomym czasie pracy (7-9 15-17) okres rozliczeniowy miesięczny i kwartalny. Obsługa 3 stanowisk pracy przez pracowników komórki HR (jednocześnie). Możliwość podglądu czasu pracy przez każdego pracownika firmy przez przeglądarkę internetową (login hasło). Raporty niezgodności; braki, pomyłki. Karta ewidencji czasu pracy miesięczna i roczna (możliwość wydruku). Czytniki przy 3 wejściach, otwierające drzwi (od strony zewnętrznej klamki) rejestrujące czas pracy, wyjścia służbowe. Przejście przez łącznik dwóch budynków (kod dostępu) bez rejestracji czasu pracy. Możliwość rozszerzenia kodów absencji. Współpraca z systemem kadrowo-płacowym, do którego wprowadzane są nieobecności pracownika. Szkolenia całodniowe pracowników przy rozruchu programu. Opieka serwisowa. Opieka pogwarancyjna.”
Przedmiot zainteresowania : ECP
Dodatkowe informacje, wymagania : 50-100 pracowników oprogramowanie wersja 2-stanowiskowa, eksport/import danych do KP”.
Proszę o przesłanie oferty na dostawę i montaż:
– System kontroli dostępu oraz system rejestracja czasu pracy w obiekcie:
– liczba pracowników – 100
– ilość drzwi 2szt.
Przedmiot zainteresowania : RCP
Dodatkowe informacje, wymagania : Szukamy optymalnego rozwiązania dla naszej firmy. Szukamy urządzenia, które będzie obsługiwało nie tylko wejścia i wyjścia ale również wyjścia służbowe i wyjścia na przerwy. Oczywiście interesuje nas oferta z odpowiednim oprogramowaniem RCP. Jeśli chodzi o liczbę pracowników to jest to przedział pomiędzy 40 – 100 osób – metoda kontroli – karta zbliżeniowa / pin.
Jak widać z powyższych treści, poziom szczegółowości zapytań (w tym prezentacji wymagań) jest różny. W naszej firmie najbardziej lubimy najprostsze zapytania, albo jeszcze lepiej od razu zaproszenia na spotkanie i prezentację, ponieważ zagadnienie ewidencji czasu pracy jest tematem dość złożonym i dopiero bezpośrednia rozmowa, połączona z prezentacją możliwości systemu daje najlepsze efekty. Pomaga przekonać Klienta, że się na tym znamy (albo nie) i jest okazją dla Klienta do pozyskania mnóstwa informacji, których zdobycie zajęłoby mu więcej czasu niż czas spotkania i prezentacji.
Niestety, w dobie elektronicznych środków komunikacji, ze szczególnym podkreśleniem korespondencji e-mail, Klienci unikają jak ognia spotkań i dbają o odpowiednie obciążenie sieci rozsyłając e-mail-e Można również zauważyć, że większość osób kierujących zapytania robi to z nakazu i nie przykłada wagi ani do jakości zapytania ani tym samym do rozwiązania, które zostanie wybrane, głównie dlatego, że nie podejmują w tej sprawie decyzji i nie ponoszą odpowiedzialności za wybór. W związku z taką sytuacją, tworzone zapytania są lakoniczne, nie specyfikują niezbędnych wymagań i w konsekwencji nie zapewniają otrzymania dobrych ofert. Bezpośrednie spotkanie z potencjalnym dostawcą mogłoby bardzo pomóc bo to On, jako profesjonalista na wiele elementów zwróciłby uwagę, wiele by podpowiedział (nawet, jeśli zrobi to także w swoim interesie). Jeśli jednak Klienci preferują wirtualną komunikację, to z pożytkiem dla Nich będzie, gdy dobrze przygotują specyfikację wymagań.
Dlaczego precyzyjne zapytanie, z jasno i szczegółowo określonymi wymaganiami ma takie znaczenie? Są dwa główne i wystarczające ku temu powody, mianowicie:
1. Dostaniemy to co chcemy i potrzebujemy.
2. Łatwo porównamy oferty Wykonawców, w szczególności wybierzemy najtańszą ofertę spełniającą niezbędne wymogi merytoryczne co w ostatnim okresie wydaje się być najważniejszą sprawą dla wielu Kupujących (swoją drogą to ciekawe, że w naszym kraju „najtańsze” oferty na stole, często okazują się w realizacji bardzo drogie).
No dobrze, łatwo redagować postulaty dotyczące budowy profesjonalnego, szczegółowego zapytania ale jak się do niego zabrać i co w nim powinno się znaleźć? Co jest naprawdę ważne w ewidencji czasu pracy? Poniżej prezentujemy propozycję sposobu działania oraz wskazujemy naszym zdaniem najważniejsze elementy merytoryczne, na które należy zwrócić uwagę.
Zaangażuj odpowiednie osoby
Należy zauważyć, że w projekcie na dostawę systemu ewidencji czasu pracy mamy do czynienia z zagadnieniami, które są z reguły, w gestii kilku różnych działów takich np. jak: informatyka, kadry, płace czy też administracja. Oznacza to konieczność współpracy przedstawicieli w/w działów przy redagowaniu wymagań dotyczących pożądanego rozwiązania. Nie przyniesie dobrych efektów, jeśli zadaniem tym obarczymy tylko i wyłącznie jedną osobę, a już na pewno, jeśli będzie to osoba nie mająca związku kompetencyjnego z ewidencją czasu pracy w organizacji (zapewniam że nie raz z takimi przypadkami mamy do czynienia). Reasumując, w kwestii sposobu działania należy pokreślić konieczność zaangażowania w projekt wszystkich, niezbędnych osób (czytaj kompetencji).
Określ „gdzie jesteś dziś i gdzie chcesz być jutro”?
Na tym etapie nie mówimy jeszcze o szczegółowych wymaganiach dotyczących nowego systemu ale dokonujemy swego rodzaju inwentaryzacji stanu aktualnego i określenia do czego dążymy. W różnych organizacjach może to być na wiele sposobów zdefiniowane, z tym że najczęściej mamy do czynienia z dwoma stereotypami:
– Przejście z papierowej ewidencji czasu pracy do ewidencji elektronicznej, połączonej z automatyczną rejestracją godzin pracy.
– Zunifikowanie rozproszonych, różnorodnych (papierowych i/lub elektronicznych) systemów funkcjonujących w poszczególnych lokalizacjach organizacji, w jeden spójny system elektroniczny z automatyczną rejestracją godzin pracy.
Po określeniu celu (czyli tego, do czego dążymy) możemy powiedzieć sobie:
– Po co będziemy się teraz „gimnastykować” nad specyfikacją, zaprośmy kilku potencjalnych dostawców, zobaczmy co oferują a potem wybierzemy to co nam najbardziej odpowiada.
– Analizujmy szczegółowo co potrzebujemy i zbudujmy zapytanie w oparciu o własne rozeznanie i ogólnie dostępne informacje. Kolejny etap w niniejszym artykule, może się okazać szczególnie przydatny dla tego właśnie podejścia.
Przygotuj szczegółowe wymagania
Osoby, które mają do czynienia z zamówieniami, w szczególności w sektorze publicznym doskonale orientują się że specyfikacja istotnych wymagań (określana często skrótem SIWZ) składa się z wielu części w tym między innymi „Opisu przedmiotu zamówienia”. Tą właśnie częścią będziemy się tu zajmować – nic o sprawach formalno-prawnych, umowach, warunkach udziału w postępowaniu, wadium, kryteriach oceny itp. kwestiach pomimo, że w całym procesie zakupu są bardzo istotne – na tym, lepiej od nas znają się ludzie w swoich organizacjach i im to zostawiamy. Tu postaramy się odpowiedzieć na pytania – co jest ważne w ewidencji czasu pracy z organizacyjnego, funkcjonalnego i technicznego punktu widzenia?
Główne obszary merytoryczne elektronicznych systemów ewidencji czasu pracy wraz z elementami wartymi wyspecyfikowania w zapytaniu.
O R G A N I Z A C Y J N E | |
Lokalizacje objęte systemem. | Określić liczbę wszystkich lokalizacji. |
Punkty rejestracji godzin pracy. | Określić liczbę wszystkich punktów rejestracji godzin pracy w systemie oraz liczbę terminali w każdym punkcie. Przy odpowiednio rozbudowanych terminalach może być 1 terminal w punkcie natomiast standardem są 2, po jednym na każdym kierunku ruchu (wejście/wyjście). |
Pracownicy objęci systemem | Określić liczbę minimalną pracowników jaką system musi obsługiwać z uwzględnieniem rozwoju organizacji. |
Warunki wsparcia technicznego w okresie gwarancji i po gwarancji. | Określić maksymalne wielkości dla: czas reakcji, czas usunięcia błędu, czas usunięcia błędu krytycznego. |
Możliwość rozbudowy (skalowalność) | Zapytać o maksymalne liczby terminali ewidencji godzin pracy, maksymalną liczba pracowników, maksymalną liczbę stanowisk aplikacji w systemie oraz o zasady rozbudowy (np.: koszty licencji). |
Możliwości dostawcy w zakresie wykonywania ewentualnych modyfikacji i aktualizacji (np.: z powodu zmian w prawie pracy). | Zalecamy sprawdzenie tego aspektu, ponieważ tani, lokalny dostawca (np.: firma instalatorska) z reguły nie posiada ani możliwości prawnych ani technicznych do wykonywania modyfikacji a nawet usuwania błędów! |
T E C H N I C Z N E | |
Rodzaj technologii identyfikacyjnej | Określić jakiej technologi wymagamy – przykłady: – Biometria (odcisk palca, kształt twarzy, tęczówka oka..). – RFID (125 kHZ EM / Unique / HIDProx / Hitag, 13.56 Mhz Mifare / iClass..). – Systemy hybrydowe biometria + RFID |
Opis identyfikatora RFID | Opisać jeśli wyżej wybrano technologię identyfikacyjną RFID. Opisać jaki typ identyfikatora jest wymagany: karta, brelok, mieszane, liczbę identyfikatorów oraz czy wymagany jest nadruk a jeśli tak to jaki. |
Parametry terminali do rejestracji godzin pracy | – Minimalna liczba obsługiwanych osób. – Minimalna liczba zdarzeń w nieulotnym buforze pamięci. – Wielkość i rodzaj wyświetlacza (mono/kolor). – Rodzaj transmisji terminal-host – Rodzaje wymaganych trybów rejestracji (powinny być dostępne co najmniej: start pracy, koniec pracy, wejście i wyjście prywatne, wejście i wyjście służbowe). – Warunki pracy |
Typ aplikacji zarządzającej | Jedno czy wielostanowiskowa. |
Interfejs obsługi | Aplikacja okienkowa, serwis WWW, mieszana. |
Systemy operacyjne aplikacji zarządzającej | Windows, Linux, Android.. |
Sprzęt IT (szeroko rozumiany) | Wyspecyfikować o ile wykonawca ma go dostarczyć (często systemy są instalowane w oparciu o sprzęt i infrastrukturę zamawiającego i nie jest to wymagane). |
F U N K C J O N A L N E | |
Rodzaje wymaganych systemów i rozkładów pracy jakie mają być obsługiwane. | Zaleca się wymagać obsługi co najmniej podstawowego i równoważnego systemu pracy oraz innych, jeśli funkcjonują w organizacji. |
Długości okresów rozliczeniowych jakie mają być obsługiwane. | Zaleca się wymaganie możliwości definiowania okresów od 4 tygodni do 1 roku w jednostkach tygodniowych i/lub miesięcznych. |
Obsługa pracy zmianowej. | Zaleca się wymaganie takiej funkcjonalności. |
Ewidencja spóźnień i wcześniejszych wyjść | Zaleca się wymaganie takiej funkcjonalności. |
Możliwość ewidencji pracy w godzinach nadliczbowych | Zaleca się wymaganie takiej funkcjonalności. |
Możliwość ewidencji pracy w dni wolne, niedziele i święta. | Zaleca się wymaganie takiej funkcjonalności. |
Ewidencja odbioru czasu wolnego za pracę w godzinach nadliczbowych | Zaleca się wymaganie takiej funkcjonalności. |
Ewidencja odbioru dnia wolnego za pracę w dzień wolny, niedzielę lub święto | Zaleca się wymaganie takiej funkcjonalności. |
Ewidencja nieobecności planowanych (delegacje, zwolnienia lekarskie, szkolenia..) | Zaleca się wymaganie takiej funkcjonalności z możliwością planowania na część dnia (dokładność do 1 minuty). |
Definiowanie typów nieobecności planowanych | Zaleca się wymaganie takiej funkcjonalności. |
Ewidencja pracy w godzinach nocnych | Zaleca się wymaganie takiej funkcjonalności. |
Ewidencja przerw w pracy | Zaleca się wymaganie ewidencji (także rejestracji w urządzeniach) co najmniej wyjść niezaliczanych do czasów pracy (prywatnych) oraz zaliczanych do czasu pracy (służbowych). |
Obsługa dyżurów | W wielu organizacjach np.: placówki służby zdrowia, służby straży pożarnej itp. może to być wymagane. |
Raportowanie | Określić rodzaje i zawartość wymaganych raportów. |
I N N E | |
Integracja z systemami Kadrowo-Płacowymi lub Finansowymi | Określić wymóg w zależności od potrzeb. Jeśli integracja jest wymagana należy określić jej model (np.: off-line poprzez pliki wymiany txt, on-line poprzez bazę danych, poprzez usługi webservices itp.) |
Dostępność dodatkowych modułów funkcjonalnych na jednej platformie programowej z ewidencją czasu pracy | Np.: Kontrola Dostępu, System Obsługi Stołówki Zakładowej, Ewidencja Gości, Ewidencja Kluczy itp. Dołączenie dodatkowych modułów nie musi być od razu wymagane ale dobrze wiedzieć że jest to możliwe. |
Przedstawiona wyżej lista elementów do określenia w zapytaniu, może się różnić w zależności od charakteru czy też wielkości organizacji. Nasza propozycja ma charakter ogólny i powinna być dostosowana do warunków u Kupującego.
Czy to wszystkie aspekty ważne w ewidencji czasu pracy ? Z pewnością nie! Powyższą listę będziemy sukcesywnie rozwijać, Państwa także do tego zachęcamy.